2.
SĂNĂTATEA ECONOMICĂ
Ne-am consultat cu:
Este necesară construirea unei economii circulare, verzi și sustenabile, care să pună în centru calitatea vieții oamenilor și să prevină crize viitoare. Se impune crearea unei piețe a muncii echitabile, condiții corecte și oportunități egale, cu un sistem fiscal just din punct de vedere social și economic.

Avem nevoie de investirea inteligentă a resurselor publice, în primul rând în oameni, mediu și tehnologie, pentru ca acestea să asigure securitatea locurilor de muncă pe termen lung.

Pactul Verde European oferă României șansa de a urma calea investițiilor durabile în sfera mobilității sustenabile, a energiei regenerabile, a a cercetării și inovației, a recuperării biodiversității și a economiei circulare.

Măsurile propuse
1. Măsuri generale de finanțare și fiscalitate:
  • Pachetele de asistență financiară sunt direcționate către economia reală, nu (numai) către piața financiară: pentru salariile lucrătorilor, pentru antreprenori, micile afaceri și pentru diversificarea acestora mai ales la nivel local;
  • Stimulentele financiare sunt acordate în baza unor condiții: reprezentare adecvată a lucrătorilor la nivelul bordului director, salarii minime decente, contracte colective de muncă, planuri de ”înverzire”/decarbonare etc. astfel încât să asigure condiții corecte și oportunități pentru toată lumea;
  • Pentru companiile mari, sprijinul public este condiționat de o aliniere completă cu Acordul de Climă de la Paris și cu respectarea strictă a legislației europene de mediu;
  • Elaborarea politicilor economice se face prin consultarea partenerilor sociali;
  • Susținerea Pactului Verde European și a Acordului de Climă de la Paris ca soluție pentru finanțarea tranziției către o economie sustenabilă;
  • Dezvoltarea de politici și servicii publice care promovează reziliența în fața schimbărilor climatice, inclusiv prin înființarea unui minister al tranziției economice care să asigure convergența și coerența politicilor economice cu cele de mediu;
  • Reforma legislației privind dialogul social pentru a asigura o reală organizare colectivă a salariaților și putere de a-și revendica drepturile de muncă (salarizare mai bună, condiții de lucru decente);
  • Implementare TVA la consumul de lux poluant, impozit pe clădiri de lux energofage, pe tranzacții imobiliare mari și dividende; implementarea imediată a recomandărilor OCDE care minimizează arbitrajul fiscal al corporațiilor (prețurile de transfer);
  • Adaptarea Taxonomiei Sustenabile propusă de Comisia Europeană la realitățile climatice ale României, și instituționalizarea Taxonomie în regimul macroprudențial al BNR cu obiectivul de a reorienta finanțarea dinspre activități poluante către activități verzi.
2. Transport:
  • Dezvoltarea sustenabilă integrată (incluzând măsuri eficiente de conservare a naturii) a rețelelor publice de transport - transport public în comun curat și accesibil. Asta înseamnă prioritizarea dezvoltării și extinderii infrastructurii de transport feroviar urban și extraurban, a celei pentru transportul electric și pentru transportul alternativ.
3. Agricultură:
  • Încurajarea și susținerea producției agroecologice de hrană la scară mică și locală și a întregului său lanț - de la activitatea de producție de către micii producători, la distribuția și desfacerea produselor prin:
    • menținerea deschisă a punctelor de vânzare directă, cu prioritate a piețelor țărănești locale din orașe și sate și a magazinelor agro-alimentare;
    • prioritizarea micilor producători (în locul intermediarilor) în piețele țărănești atât cele publice, cât și cele administrate de administratori privați, alocarea de fonduri la național și local pentru asigurarea igienei și siguranței micilor producători (ex. dezinfectanți, măști, mănuși etc.);
    • realizarea de investiții publice pentru dezvoltarea infrastructurii pentru stocarea și procesarea producțiilor de legume, fructe, cereale, lactate de către micii producători;
    • îmbunătățirea procedurilor și încurajarea achizițiilor publice care favorizează aprovizionarea din lanțuri scurte alimentare pentru uz instituțional;
  • Reglementarea și plafonarea adaosului comercial pentru produsele alimentare de bază, pentru a evita specula și aprofundarea crizei alimentare și de asemenea, reducerea TVA și a altor impozite pentru producătorii mici și mijlocii.
  • Garantarea implementării tuturor măsurilor de prevenire COVID-19 din partea Guvernului României și a Guvernelor din țările gazdă care solicită muncitori sezonieri migranți pe întreaga perioadă a crizei, precum și obligativitatea și monitorizarea implementării acestor măsuri de prevenire COVID-19 pentru toate instituțiile statului, agențiile de recrutare și companiile sau fermele implicate în recrutare, în realizarea contractelor de muncă, în transportul și desfășurarea muncii efective a muncitorilor sezonieri în agricultură și alimentație, din momentul plecării din România și până la revenirea în țară.

Această platformă este deschisă și propune în spațiul public teme de gândire și dezbatere. E momentul ca decidenții să acționeze vizionar și transparent pentru a fi pregătiți în fața oricărui tip de criză: economică, climatică, ecologică sau de sănătate.

Părerea ta contează pentru noi. Ajută-ne să îmbunătățim manifestul și spune-ne ce crezi!

Mesaj:

Utilizăm cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența. Accesand butonul "Am înțeles!", confirmați că sunteți de acord cu Politica noastră de confidențialitate și cookie-uri. Puteți modifica oricând setările cookie-urilor!
Am înţeles