17.07.2020
Bruxelles, 17 iulie 2020 – Reprezentanți ai societății civile au cerut liderilor europeni care se întâlnesc astăzi la Bruxelles să folosească banii contribuabililor pentru a finanța o recuperare verde și echitabilă, nu poluatorii. Într-o reuniune în ajunul Consiliului European, reprezentanții Avaaz, Greenpeace și Transport & Environment (în numele Green10) au transmis o petiție semnată de peste 1.300.000 de europeni [1] lui Rudy Volders, șeful echipei Integrated Europe a Președintelui Consiliului European, Charles Michel.
Liderii europeni se întâlnesc pentru a decide cu privire la un pachet de recuperare post coronavirus – numai UE va pune la dispoziție 1,85 trilioane de euro prin bugetul și fondul de recuperare al UE [1]. Aceste fonduri nu trebuie să ajungă însă în buzunarele industriilor poluante, cum ar fi aviația, care au deja o vestă de salvare de 34,4 miliarde de euro, o sumă fără precedent de la începutul crizei Covid-19 și primită fără condiții de mediu obligatorii [2].
Pentru a atrage atenția asupra riscului de finanțare de businessuri si practici poluante, cetățeni europeni au afișat bannere cu mesaje ca “Our money – our future” (Banii noștri – Viitorul nostru) și “1,367,397 for a green and just recovery” (1,367,397 pentru o recuperare verde și echitabilă) în diverse limbi, alături de 30 de saci de bani care simbolizează cele €1.85 trilioane puse în joc.
Organizațiile membre ale Green10, plus Avaaz, Sum of Us și WeMove au trimis
o scrisoare ministerelor europene și șefilor de stat și guvern, subliniind ce activități nu ar trebui să susțină pachetul de măsuri post covid și cum ar trebui să arate o recuperare verde [3]
Consilierul Greenpeace EU pentru politică climatică, Sebastian Mang, a declarat: "Liderii europeni ar trebui să utilizeze banii publici pentru a finanța un viitor ecologic și just pentru toți, nu pentru a menține industriile poluante în viață. Ultimele păduri rămase ard ăn flăcări, ghețarii polari se topesc cu o viteză alarmantă și milioane de oameni solicită acțiuni – activități economice depășite și poluante, precum aviația, combustibilii fosili, agricultura industrială nu au ce să caute în investițiile europene pentru viitor. Guvernele au datoria de a conveni reguli și condiții clare pentru modul în care banii noștri vor sprijini regenerarea ecologică a Europei, investind în locuri de muncă verzi, energie regenerabilă, transport public și agricultură ecologică. "
Pascal Vollenweider, director de campanii Avaaz, spune: "Corona este ultima încercare de foc pentru liderii UE. Astăzi, ei trebuie să decidă de partea cui sunt și să hotărască dacă vor cheltui trilioane pentru a lansa tranziția către o creștere economică verde de care avem disperată nevoie sau pentru a susține poluatorii care ne blochează într-o economie veche și murdară. Sunt banii noștri și 1,3 milioane de europeni vor să îi vadă investiți într-un viitor curat, sigur. "
Directorul Transport & Environment pentru finanțare sustenabilă, Luca Bonaccorsi, a declarat: "Teoretic, se tot vorbește despre recuperarea ecologică, dar, în fapt, Planul de recuperare al UE nu reușește să ofere nici măcar cele mai de bază garanții de mediu. Combustibili fosili, vehicule cu motoare cu combustie, construcții de drumuri … Banii europeni pot fi utilizați practic pentru orice în propunerea Comisiei. Acesta este momentul adevărului: am discutat destul, avem nevoie de o țintă de cheltuieli ecologice clare și o listă de lucruri pentru care nu se pot folosi banii UE ”.
Agenția Internațională pentru Energie, precum și
economiști reputați, sunt printre cei care au cerut o "recuperare ecologică” post-Covid-19, care "se reface mai bine” prin reducerea emisiilor de CO2, stimulând în același timp economia. Potrivit
Agora Energiewende, doar 80 de miliarde de euro din 1,85 trilioane de euro sunt blocate pentru protecția climatică, în timp ce 2,4 trilioane de euro sunt necesare înainte de 2027
pentru a îndeplini obiectivul UE pentru climă pentru 2030.
Note
[1] Petiții
Avaaz,
Sum of Us,
WeMove.
[2] 1,85 trilioane de euro sunt alcătuite din 1,1 trilioane de euro din bugetul general al UE, așa-numitul cadru financiar multianual (CFM), plus 750 de miliarde de euro în bani noi, pe care Comisia Europeană își propune să-i cheltuiască pentru a aborda criza economică declanșată de pandemia Covid-19. Cel mai mare fond din pachetul de recuperare (Facilitatea de recuperare și reziliență, în valoare de 560 miliarde EUR) nu include garanții de bază de mediu și nici o listă care exclude activitățile dăunătoare mediului (Art. 16).
[3] Până la 26 iunie 2020,
companii aeriene europene – cum ar fi Air France, KLM, Lufthansa, EasyJet, Scandinavian Airlines – au primit deja sprijin financiar în valoare de 29,9 miliarde EUR, cu 4,5 miliarde EUR în discuție pentru alte companii aeriene. UE nu a reușit să introducă nicio condiție climatică obligatorie pentru această salvare, iar condițiile stabilite de guvernele naționale nu sunt obligatorii și nu sunt nici în conformitate cu obiectivele Acordului de la Paris.
[4] Scrisoarea evidențiază o "listă de poluatori” cărora ar trebui să li se interzică să primească fonduri UE de recuperare
Grupul de semnatari susține că instrumentul de recuperare și rezistență propus de președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen (560 miliarde de euro), nu are suficiente garanții verzi pentru a se asigura că cheltuielile nu împiedică UE să-și îndeplinească obiectivele climatice și de mediu.
Organizațiile au enumerat 21 de activități care nu trebuie să obțină fonduri UE de recuperare, inclusiv: industria combustibililor fosili; extinderea aeroporturilor și autostrăzilor; mașini și camioane care folosesc combustibil fosil; nave diesel și cu motor; industria textilelor (cu excepția cazului în care este durabil și etic); agricultura industrială; testarea pe animale vii (cu excepția cazului în care respectă criterii stricte ale UE); tăieri de pădure.
Date de contact
Greenpeace EU:
Sebastian Mang – Greenpeace EU climate policy adviser: +32 (0)479 601289,
sebastian.mang@greenpeace.org
Greenpeace EU press desk: +32 (0)2 274 1911,
pressdesk.eu@greenpeace.org
Avaaz:
Pascal Vollenweider, Avaaz Campaign Director: +41 79 334 94 57,
pascal@avaaz.org
Transport & Environment
Luca Bonaccorsi, Director of Sustainable Finance and Digital Engagement: +44 7930 135653
Nico Muzi, Senior Director of Communications & Campaigns: +32 (0)484 278791